Frilanskrönika september 2018

 

 

Frilanskollegor!

 

Öresundsregionen är helt fantastisk för oss frilansmusiker. Inom bekvämt pendlingsavstånd har vi 5 symfoniorkestrar, 2 fullvuxna operahus samt mindre privatteatrar, operahus och projektorkestrar. Lite längre bort finns ytterligare 5-6 orkestrar och ännu fler operasällskap.

Arbetstillfällena för oss är många och vi är många som är gränspendlare. Men, jag tror vi skulle vara ännu fler om det var lite enklare. För det är krångligt. Krångligt bland annat för att arbetsplatserna är många, anställningsformerna är många och arbetsplatserna ligger i olika länder.

 

Enklast är det om man har långtidskontrakt vid en institution i ett land. Då blir man anställd den perioden, betalar skatt i det landet och tillhör för det mesta landets sjukförsäkringssystem. Som vilken pendlare som helst. Men så enkelt är det sällan.

Jag själv har frilansat och pendlat mellan Sverige och Danmark i 20 år. Jag har stött på alla möjliga och omöjliga problem, fått många märkliga svar när jag har kontaktat myndigheter. Jag insåg ganska snart att jag helt enkelt var tvungen att vara min egen expert.

 

I tidernas begynnelse hade jag fått ett gig i Danmark. Hur skulle jag deklarera arbetet? Jag ringde till a-kassan och fick till svar att jag måste gå ur den svenska a-kassan och gå in i den danska. Det tar cirka 6 veckor. Men om jag jobbar i Sverige på förmiddagen, Danmark på eftermiddagen och Sverige på kvällen? Svaret jag fick var att det inte går. Danmark är ju utlandet. 

 

På de 20 åren som har gått sedan jag senast hade kontakt med a-kassan skulle man kunna tro och hoppas att något hade blivit enklare och smidigare, men så är inte alltid fallet. Visserligen får man inte samma svar som jag fick på 90-talet, men en kollega som vände sig till a-kassan alldeles nyss blev avrådd från att ta jobb i Danmark pga ”allt extra arbete med intyg och sånt” 

Det kändes som ett hån, men hen kommer ändå att ta jobb i Danmark.

A-kassan är dock bara en liten del av problemet, för vi har ju Försäkringskassan!

Vi måste ha kontakt med försäkringskassan varje år, ibland flera gånger om året angående vår socialförsäkringstillhörighet.

Då ska vi uppge alla arbetsgivare (SÅ många arbetsgivare?), dagar och timmar i de olika länderna ska räknas och socialförsäkringstillhörigheten ska utredas. Om vi har tur får vi ett A1/E101 utfärdat och är socialförsäkrade i Sverige de närmaste 12-24 månaderna.

 

För att förenkla hantering och ”tvätta” sina inkomster har många startat eget företag och fakturerar nu alla gig i Danmark. Det är dock inte säkert att det är så bra för oss i längden att fakturera, varken i Sverige eller Danmark. (Mer om det i ett annat nummer.)

Det finns de arbetsgivare i Danmark, främst institutioner, som inte godkänner fakturor. Musikerna måste in i det danska systemet.

 

När man bara jobbar enstaka veckor/projekt i Danmark är det dock snudd på omöjligt. Institutionerna ger dig då ett kontrakt där du godkänner att det är ditt eget ansvar att betala sociala avgifter i Sverige, från den danska lönen. Du ska alltså först betala skatt på din inkomst, sen ska du själv pröjsa in dina sociala avgifter av din nettolön. Det är dock inte så enkelt att som privatperson betala in sina sociala avgifter i Sverige. Jag ställde frågan till Försäkringskassan och Skatteverket för flera år sedan, väntar fortfarande på svar. Istället ålägger de musikerna att uppmana arbetsgivaren att anmäla sig/registrera sig hos svenska Skatteverket. Och här tar det stopp! Det finns ingen institution i Danmark som vill ta i detta.

 

Om vi nu ska betala in våra egna sociala avgifter för A-inkomst måste det ju finnas ett

fungerande system för detta.

Inget av ovan nämnda problem är nya. Vi har påpekat detta i minst 20 år och ibland har det tillsatts någon arbetsgrupp, eller så har man arrangerat en svensk-dansk workshop på ämnet.

Problemet är bara att det har varit på tjänstemannanivå, där det varken har funnits kunskap om vårt arbete eller någon större vilja att lösa våra problem.

Vi musiker är integrerade, vi är gränslösa i vårt skapande men regelverket hänger inte med.

 

Nu finns dock en liten öppning. Verksamhetsledaren på Öresund Direkt tog kontakt med mig innan sommaren och bad mig föreläsa för sina anställda om de utmaningar som vi kulturarbetare (sic) har när vi gränspendlar mellan Sverige och Danmark.

Min publik bestod av informatörer från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket som dagligen svarar på frågor och ska vara till hjälp för oss gränspendlare. Vissa har jobbat där många år och andra är relativt nya på jobbet.

 

Det blev en bra dag, personalen var mycket intresserad och vi kommer att samarbeta för att ta fram relevant och korrekt information för oss gränspendlande musiker. Jag fick även bra kontakt med experter från Skatteverket och a-kassan. Må detta leda till något bra! Fortsättning följer.

 

Jag vill uppmana oss frilansare att fortsätta skicka in uppgifter på våra löner till frilansstyrelsen för att vi ska kunna följa upp det ganska så nya frilanslönesystemet.

 

Bryndis Bragadottir

ordförande avdelning 14, Frilans!